Múzeumpedagógiai Életműdíjat kapott munkatársunk

A múzeumpedagógiai szakma elismerését vehette át Kustánné Hegyi-Füstös Ilona.
Szerző: Skanzen 2019. szeptember 24.

A XVII. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón szeptember 23-án adták át a 2019. évi múzeumpedagógiai elismeréseket. A Múzeumpedagógiai Életműdíjat Kustánné Hegyi-Füstös Ilona vehette át, aki 37 éve a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum munkatársa.

 

Ili2.jpg

 

Az elismerést kétévente ítélik oda egy évtizedek óta a szakmában dolgozó, komoly tudományos munkát is maga mögött tudó szakembernek, aki a hazai múzeumpedagógia módszertani megújítását folyamatosan segítő, alkotó ember is.

 

„Azon szerencsések közé tartozom, akik „bábáskodhattak” a múzeumpedagógia születésekor, részese lehettem törekvései és céljai meghatározásának, módszertana kidolgozásának. Jól emlékszem azokra a kezdeti nehézségekre, amelyek az akkor újnak számító életközeli múzeumi szemlélet, a később múzeumpedagógiának keresztelt szakterület elfogadtatása során adódtak mind a szakma, mind a nagyközönség szempontjából.” Az évek során közel 2600 múzeumpedagógiai foglalkozást tartott, majd 60 ezer gyereknek és felnőttnek.

 

Múzped.Ilike.jpg

 

Kustánné Hegyi Füstös Ilona a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskola elvégzése után 1982 óta a Szabadtéri Néprajzi Múzeum munkatársa. Először tárlatvezetőként, később múzeumi népművelőként, 1993-tól pedig múzeumpedagógusként dolgozik a múzeumban. Az élményt nyújtó múzeumpedagógiai módszertanon kívül kutatási területei a naptári ünnepek és népszokások, a mesterségek, a falusi iskolák világa, a fiatalok és a közelmúlt történelmének közelítése.

 

Laudációját dr. Bereczki Ibolya, a Skanzen ágazati feladatokért felelős főigazgató-helyettese olvasta fel az Múzeumpedagógiai Életműdíj átadásakor.

 

„Kustánné Hegyi Füstös Ilonát humorérzéke, vidám, empatikus személyisége különösen alkalmassá teszi a múzeumpedagógiai munkára, ami az évek során az életét meghatározó hivatásává vált. Munkájában új utakat, új lehetőségeket, új kihívásokat keres. Kreativitása, munkakedve fékezhetetlen, ennek köszönhetően számtalan kezdeményezés elindítója és megvalósítója. Pályája során mindig is nagy figyelmet szentelt a fogyatékossággal élő és a hátrányos helyzetű gyermekekkel való foglalkozásra. Tanösvények címmel programcsomagot dolgozott ki, amihez Braille-írásos szórólapot készített. Érted? Értem! címmel minden érzékszervre építő foglalkozáscsomagot állított össze, majd részt vett az ugyanezzel a címmel meghirdetett szakmai konferencia szervezésében, ami áttörést eredményezett a múzeumok hozzáállásában a fogyatékossággal élők felé. Hosszú évek tapasztalatát építette be kidolgozójaként és megvalósítójaként a Skanzen Integrált tábor (fogyatékossággal élő és iskolai közösségi szolgálatot teljesítő diákok közös részvételével zajló táborok) programjába, amely 2015-ben Múzeumpedagógiai Nívódíjat nyert. Áttörést jelentett a középiskolás korosztály felé a Mi történt Annával? foglalkozás kidolgozása is, amely a kamaszok valós problémáira reflektál egy múltbeli fikció létrehozásával. A foglalkozás kiindulópontjaként egy képzeletbeli esküdtszék tagjaiként vonta be a diákokat. Ez a foglalkozás is Múzeumpedagógiai Nívódíjat nyert.  Részt vesz a szintén nívódíjas, hátrányos helyzetű településeken élő gyermekek számára készült utazó Bőröndmúzeum program kidolgozásában és megvalósításában. A múzeum kapcsolati hálóját szélesítve érte el az óvodákat, akikkel szoros szakmai kapcsolatot ápolva létrehozták a Néphagyományéltetésen alapuló óvodapedagógusok akkreditált képzését. Együttműködik a Néphagyományőrző Óvodapedagógusok Egyesületével és a Szentendrei Óvónők Néphagyományt Éltető Közösségével a 2003-tól megrendezésre kerülő országos Teréz nap szervezésében, amelyen évente több száz óvodapedagógus vesz részt. Az óvodás korosztálytól kezdve az idős korosztályig mindenkivel sikeresen együtt tud működni, így részt vesz a Skanzen demenciával élőkkel foglalkozó programjában is. Szakmai elkötelezettségét és igényességét bizonyítja, hogy évtizedek óta a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK)  képzéseinek oktatója, évek óta a Múzeumok Őszi Fesztiválja Tanárok napjának ötletgazdája és programjainak kidolgozója. Tizennyolc éven keresztül szervezte a Skanzen Alkotó nap művészeti pályázatát és programjait, amelyen számtalan kreatív és játékos programon vehettek részt az alkotásaikat beküldő gyerekek szüleikkel és a látogatókkal közösen. Mindemelett igazi közösségi ember. Éveken keresztül szervezte a Skanzen szakmai kirándulásait, a múzeumpedagógusokon és munkatársakon kívül a „Holdudvar” tagjai is részt vehettek az igényes szakmai programokon.”

 

…és még tele van tervekkel, ötletekkel, ambícióval, ami azt bizonyítja, hogy nem tekinti még befejezettnek „életművét” a díj átvétele után sem.

 

díj múzeumpedagógia


Kapcsolódó cikkek
Látogatás

Skanzen Futóbérlet

Kapcsolódjon ki aktívan a Skanzenben! Nem mindennapi, természetvédelmi területen, 100-200 éves épületek között, biztonságban sportolhat, futhat a Skanzenben.