Skanzen Vonat

Európa leghosszabb normál nyomtávú sínpályán közlekedik a Skanzen Vonat, melynek segítségével könnyedén megközelíthető valamennyi tájegység. Próbálja ki!
Szerző: Skanzen 2017. április 01.

skanzen_vonat_1.jpg

 

MENETREND

A Skanzen Vonat a nyitvatartási szezon idejében az alábbi napokon közlekedik

2017. június 19-ig: minden nyitvatartási napon

2017. június 20. - augusztus 31. között: csütörtöktől vasárnapig

2017. szeptember 1. - november 5. között: péntektől vasárnapig

 

Napi menetrend 

A vonat a fenti napokon 10.00 és 16.00 óra között óránkénti sűrűséggel jár. Útja során összesen 6 megállót érint oda és vissza: Vasútállomás (bejárat), Kovácsműhely, Sztaravoda-patak, Vízimalom, Harangláb, Néprajzi Látványtár, Harangláb, Vízimalom, Sztaravoda-patak, Kovácsműhely, Vasútállomás. Bármely megállónál fel-, illetve le lehet szállni a teljes napra vásárolt vonatjeggyel. 

 

Indulási időpontok a Vasútállomásról (bejárati épület, első megálló) a Néprajzi Látványtár irányába (legtávolabbi megálló):
10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00, 15.00, 16.00

Indulási időpontok a Néprajzi Látványtártól a Vasútállomás irányába:

10.20, 11.20, 12.20, 13.20, 14.20, 15.20, 16.20

 

A részletes menetrend megtekinthető és letölthető itt. 

 

A vasúti megállóknál az adott állomásra vonatkozó menetrendekből is tájékozódhatnak a látogatók a vonat érkezéséről. A múzeum igazodik a látogatói igényekhez, így rendezvények idején, illetve ha a látogatószám azt indokolja, sűrített menetrenddel közlekedik a vonat.

 

Vonatjegy

A Skanzen Vonatra külön kell jegyet váltani. A megváltott jegy a nap folyamán tetszőleges számú alkalommal igénybe vehető, tehát tetszőleges számú fel- és leszállására jogosít fel. Amennyiben a megváltás napján nem kerül sor az utazásra, az adott naptári évben később is felhasználható. Jegyet a bejárati épületben a jegypénztáraknál, a Vasútállomás peronján, vagy a megállóhelyeknél a kalauznál lehet vásárolni. Ára egységesen 500 Ft. 

 

Felhívjuk kedves látogatóink figyelmét, hogy
- a vonat használata során ügyeljenek saját és utastársai épségére,
- a síneken tartózkodni tilos,
- a megadott menetrend az utasok számától függően változhat,
- a vonaton egy időben 3 babakocsi vagy 2 kerekesszék fér el,
- a vonat mindkét végállomásán (Vasútállomás, Harangláb) kötelező az utasoknak leszállni,
- a síneken történő átkeléshez használják a vasúti átjárókat,
- a vonat 15km/óra sebességgel közlekedik a területen.

A sínek mentén fokozott figyelmet kérünk, különös tekintettel a gyerekekre! 

 

skanzen_vonat_4.jpg

 

Az újjászületett BCmot 422: a motorgarázstól a múzeumi pályáig
Valkai Csaba, a szentesi Vasúttörténeti Alapítvány munkatársa, nyugdíjas szentesi vasutas és elkötelezett vonatrestaurátor csaknem teljesen egyedül építette újjá az 1932-ben gyártott, háromtengelyes motorkocsit a szentesi MÁV-fűtőházban. 

 

A Skanzen Vonat egy Ganz-Jendrassik féle motorkocsi. Eredeti pályaszáma BCmot 422 volt, az 1924-es nagy fejlesztési hullámban tervezték, és 80 096 gyári számmal épült. Első útjának pontos dátuma sajnos nem ismeretes. Tudjuk azonban, hogy az 1960-as években Vésztőn volt állomásítva. 1989-ben ABymot-ból A-164-re átszámozva a békéscsabai Pályagazdálkodási Főnökség motorkocsija lett. Innen utazott át Szentesre 1998-ban, ahol Valkai Csaba közel egy évtizeden át őrizte, mígnem egy sikeres közbeszerzés után felújíthatta. 

 

A restaurálás során a vonat egyes részleteit aprólékos munkával állította helyre a felújítást végző szakember. A másodosztályú ülések kárpitozása, a harmadosztályú fapadok, de a csomagtartók, a bádogból készült feliratok is mind-mind megegyeznek a harmincas években használtakkal. Annyiban persze a Skanzen Vonat minden ülőhelye első osztályú lett, hogy a felújítás révén a motorkocsi akadálymentes, kerekesszékkel és babakocsival is igénybe vehető.


skanzen_vonat_2.jpg

 

A vonatot jelenleg a Vasúttörténeti Park üzemelteti, biztosítva a korhű öltözékben dolgozó kiszolgáló személyzetet is, a masinisztát és a kalauzt. A legfeljebb 15 km/h sebességgel közlekedő motorkocsi mintegy fél óra alatt teszi meg az utat max. 80 utasával a vasútállomástól (ami egyben a múzeum új bejárati épülete és látogatóközpontja) a végállomásig (a Néprajzi Látványtárig), majd elindul vissza. Az út során két átjárót is érint, ahol megáll, míg a kalauz akkurátusan leereszti a sorompót, a vonat áthaladása után pedig visszaemeli. 

 

Érdekességek a vonat mindennapjaiból
Egyszeri oda-vissza úttal 4,4 km-t tesz meg a vonat, ami nagyjából napi 35 km-t jelent. Kalauz kollégánknak összesen 17-szer kell fel-le szállnia, beleszámolva a megállókat, a váltók átállítását és a sorompózásokat. Hálás szívvel gondolunk a kitartó, kedves, segítőkész, az utolsó járaton már picikét fáradtan mosolygó vonatvezetőre és kalauzra, akiknek vonat iránti gondoskodó szeretete, jókedve szinte már összeforrt a vonatról kialakult képpel.

Személyszállítási üzletszabályzat

Skanzen Vonat Skanzenvasút közlekedés motorkocsi régi vonat


Kapcsolódó cikkek
Látogatás

Aktív helyszínek

Miként élték mindennapjaikat a paraszti világban a házak egykori lakói? Fedezze fel a korabeli mindennapokat aktív helyszíneink segítségével!