Fogyatékossággal élőknek

A fizikai, kommunikációs vagy értelmi akadálymentesítésre szorulóknak speciális módszerekkel, több érzékszervet is megmozgató játékos tevékenységekkel tesszük megközelíthetővé és élményszerűvé a népi kultúrát.
Szerző: Skanzen 2018. február 23.

1. Szabad a gazda

 

Korosztály: 
óvodás-2. osztály
Akadálymentesség:értelmi, hallás-, mozgás-, látássérültek számára is!
Időtartam:max. 60 perc
Ár:1100 Ft/fő
Nyelv:magyar

 

skanzen_szabadagazda_foglalkozas.jpg

 

A kisebbekkel egy „Márton gazda” nevet viselő kesztyűbáb vezetésével vándorolunk, miközben bekukkantunk egy lakóházba, pajtába, műhelybe vagy egy közösségi épületbe. A séta közben értelmet nyernek a népmesékből már jól ismert szavak, kifejezések.

 

A kíváncsi természetű Márton gazda kérdései, útmutatásai segítségével, játékkal, énekkel vagy mondókával fedezik fel a gyerekek a kiállításokat.

 

 

2. Tájegységi séta

 

Korosztály: 
3-12. osztály
Akadálymentesség:értelmi, hallás-, mozgássérültek számára is!
Időtartam:max. 80 perc
Ár:1200 Ft/fő
Nyelv:magyar, angol

 

skanzen_tajegysegiseta_kisalfold.jpg

 

Hogy kerültek a Skanzenbe az épületek? Miért éppen ezeket választottuk? Ki lakott bennük? Hogyan használták ezeket? Volt-e különbség egyes tájegységek, vidékek közt?

 

A Múzeum egyes tájegységeit, lakóházait és melléképületeit, közösségi épületeit, templomait és haranglábait egy múzeumi séta során is megismerhetik az érdeklődők. A fenti kérdéseken túl szóba kerül az adott tájegység lakóinak életmódja, vallása. Bemutatásra kerülnek a legjellemzőbb használati tárgyak, és megismerkedhetünk olyan eszközökkel is, amikről ma már csak könyvekben olvashatunk. A séta végére a résztvevők átfogó képet kapnak a bemutatott vidékről. Az itt szerzett ismeretek segítséget nyújtanak a további tájegységek önálló felfedezéséhez is.

 

 

3. Kerekező

 

Korosztály: 
óvodás - 12. osztály
Akadálymentesség:értelmi, hallás-, mozgás-, látássérültek számára is!
Időtartam:max. 80 perc
Ár:1600 Ft/fő
Nyelv:

magyar

 

skanzen_foglalkozas_talicska.jpg

 

A kerék az a technikai eszköz, ami az emberiség történetében felér a tűz vagy az elektromosság fontosságával. A résztvevők a keréknyomozás helyszínein, a Kocsik és szekerek kiállításban, valamint izgalmas tevékenységek közben jutnak élményteli ismeretekhez. A foglalkozáson résztvevők a részvételi díjba épített áron felülhetnek a Skanzen vonatra is.

 

Minden korosztály számára négy részből áll a foglalkozás, de ezek elemei igazodnak az életkori sajátosságokhoz.

 

1. Ráhangolás: A kicsikkel mozgással, körjátékkal, képösszerakóval, a nagyobbakkal a körforma mértani, fizikai tulajdonságain, átvitt értelmű jelentésein keresztül tisztázzuk a kerék jelentőségét.

 

2. A keréknyomozás során felkeresünk olyan kerékkel kapcsolatos helyszíneket, kerékkel működtetett eszközöket, amelyek a paraszti társadalomban elengedhetetlenül fontosak voltak (pl. a kerekes kutat, a kovácsműhelyt, a malmot).

 

3. A Kocsik és szekerek kiállításban a különféle kocsitípusokat hasonlítjuk össze. Itt az 5. osztálynál idősebbek egy eredeti szekeret szedhetnek szét és rakhatnak újra össze, majd eredményes munkájuk végeztével felmászhatnak rá, hogy egy csoportképet készíthessenek.

 

4. A Kerékagy óriás társasjátékkal a 3. osztálynál idősebbek észkereküket is megforgatják, míg az óvodás és kisiskolás korosztállyal vasúti megállító tárcsát készítünk.

 

 

4. Munkák a házban, a ház körül

Korosztály: 
óvodás - 12. osztály
Akadálymentesség:értelmi, hallás-, mozgás-, látássérültek számára is!
Időtartam:max. 80 perc
Ár:1600 Ft/fő
Nyelv:magyar, angol

 

skanzen_foglalkozas_vajkopules.jpg

 

Vajon milyen lehetett a családi munkamegosztás 100 évvel ezelőtt? Mi volt egy családban a szülők és mi a gyerekek feladata? A múzeum egyik portáján a diákok korhű tárgyi környezetben élhetik át egy szegényparaszti család dolgos hétköznapját.

 

A múzeum egyik portáján a diákok korhű tárgyi környezetben élhetik át egy szegényparaszti család dolgos hétköznapját. Az évszakoknak megfelelő munkákba bekapcsolódva pedig megtanulják, milyen fáradtságos munka árán tudta egy család megteremteni a megélhetését. Azt is átélhetik, hogy az egyes munkafolyamatok végzésekor mennyi felelősség hárult a gyerekekre. Bár a családtagok szerepe sokat változott az elmúlt száz évben, a családi munkamegosztás még ma is ugyanolyan fontos, mint egykor volt.


5. Játékvilág

Korosztály: 
óvodás - 12. osztály
Akadálymentesség:értelmi, hallássérültek számára is!
Időtartam:max. 80 perc
Ár:1600 Ft/fő
Nyelv:magyar, angol

 

skanzen_mocsarjaro_foglalkozas.jpg

 

Vajon miben más egy száz évvel ezelőtt élt gyermek környezete? Hogyan és mivel játszottak a gyerekek, amikor még nem volt számítógép és okostelefon? Mivel töltötték a szabadidejüket?

 

A múzeum egy portáját bejárva ismerkedünk meg az 1900-as években élt gyerekek életével, keresve a párhuzamokat és különbségeket a múlt és jelen gyermekvilága közt. Mozgásos, eszközös és szabályjátékokon keresztül tanítjuk meg azt, hogy ez együtt eltöltött (játék)idő milyen fontos a közösségteremtésben, és hogy a minőségi szórakozás nem anyagiak kérdése. A foglalkozás során a játékokat az életkori sajátosságoknak megfelelően választjuk ki.



6. Falusi iskola

Korosztály: 
nagycsoportos, 1 - 4. osztály
Akadálymentesség:értelmi, hallássérültek számára is!
Időtartam:max. 80 perc

Ár:

1200 Ft/fő
Nyelv:magyar

 

falusi iskola.jpg

 

Milyen volt egy iskola száz évvel ezelőtt? Hogy fért el egy iskola egyetlen szobában? Hogyan tanított a tanító, miket tanultak a gyerekek?

 

A gyerekek a foglakozás első felében megismerkedhetnek a mesekönyvekben, -regényekben is gyakran megjelenő falusi iskola mindennapjaival, milyen lehetett száz évvel ezelőtt diáknak lenni. Számolhatnak a golyós számológépen, belelapozhatnak a régi tankönyvekbe, kipróbálhatják a palatáblát és a palavesszőt is. Ismerkedhetnek a hangutánzó ábécével, hogy aztán egymásnak is „feladják a leckét”. Az időutazás után visszarepülünk a jelenbe, és közösen mérlegeljük, vajon mi a jó az iskolában ma, van-e valami, amit a régi iskolából „hazavihetünk”.

 


7. Mindennapi kenyerünk

Korosztály: 
óvodás - 12. osztály
Akadálymentesség:értelmi, hallás-, mozgás-, látássérültek számára is!
Időtartam:max. 90 perc
Ár:1600 Ft/fő
Nyelv:magyar

 

skanzen_kenyersutes_foglalkozas_dagasztas.jpg

 

Miből és hogyan készült a kenyér az évszázadok folyamán? Hogyan kerül minden nap az asztalunkra? Mit tehetünk mi azért, hogy egészségesebben táplálkozzunk?

 

A foglalkozáson a fenti kérdésekre választ keresve megnézzük a szántóföldet, majd megismerkedünk a gabonatermesztés és a kenyérsütés eszközeivel, a kemence felfűtésének technikájával. Lisztből tésztát dagasztunk és cipókat formázunk, majd a megkelt tésztát kisütjük a kemencében. Amíg sülnek a cipók, a gyerekek a közeli malmot is megtekinthetik. Az adalékanyagoktól mentes kenyér akár otthon is elkészíthető, és az így kapott mindennapi kenyér már egy fontos lépés az egészséges táplálkozás felé.

 

8. Molnárok, malmok

 

Korosztály: 
óvodás - 12. osztály
Akadálymentesség:látássérültek számára is
Időtartam:max. 80 perc
Ár:1200 Ft/fő
Nyelv:magyar

 

vizimalomba.jpg

 

Hogyan működik egy vízimalom? Miért nem lehetett nagyothalló egy molnár? A foglalkozás során a diákok megismerkednek a malom részeivel, berendezésével, szerkezetét pedig működés közben tekinthetik meg.

 

A megújuló energiák és a malmok társadalomban betöltött fontos szerepe mellett a molnár és családja életét is elképzelhetik. Megtapasztalhatják, milyen nehéz munkát jelentett a kézi malommal való őrlés. A kisebbek énekes-mozgásos játékokkal, mondókákkal elevenítik meg a malomhoz kapcsolódó élethelyzeteket. A nagyobbakkal megismertetjük a malmok különböző típusait, a hozzájuk kapcsolódó rendeleteket. Megtudhatják, hogyan lesz az inasból molnár, és hogy milyen büntetés várt arra a molnárra, aki nem tartja rendben a malmát.

 


9. Élet a tanyán

 

Korosztály: 
óvodás - 12. osztály
Akadálymentesség:értelmi, hallás-, mozgássérültek számára is!
Időtartam:max. 80 perc
Ár:1600 Ft/fő
Nyelv:magyar, angol

 

eletatanyan1.jpg

 

Rackajuh, szürkemarha, mangalica, parlagi szamár… csak néhány azok közül hagyományos magyar állatfajták közül, amikkel a gyerekek a foglalkozás alkalmával megismerkedhetnek. Megtanulják, hogy melyik állatnak mi a haszna, és hogyan kell gondozni azokat.

 

A gyerekek tevékenyen bekapcsolódnak egy nagykunsági tanya mindennapjaiba, évszaktól és napszaktól függően segítenek az állatok gondozásában, a tanyával szomszédos területen pedig szántóföldi gazdálkodást folytatnak. Az állattartás felelősségét és örömeit egyaránt megismerhetik a foglalkozás során.

 

Kérjük, hogy a foglalkozásra érkező gyerekek ruházata az időjáráshoz, valamint az állatokkal való munkavégzéshez igazodjon.

 

 

10. Kendertől a vászonig

 

Korosztály: 
3 - 12. osztály
Akadálymentesség:értelmi, hallás-, mozgás- és látássérültek számára is!
Időtartam:max. 80 perc
Ár:1200 Ft/fő
Nyelv:magyar

 

skanzen_kendertolavaszonig.jpg

 

Miből és hogyan készültek a fonalak száz éve és mire használjuk őket napjainkban? Milyen eszközök segítségével lesz a fonalból vászon, szalag vagy éppen tarisznya? Mi is az a szövés? A kendermegmunkálás bizonyos fázisait próbálhatják ki a gyerekek. Majd a szövőszék megismerése után egyszerűbb szövési technikákkal dolgozhatnak.

 

A csoport megismerkedik az áztatott kender feldolgozásának munkafázisaival (tilolás, gerebenezés, fonás). A résztvevők kipróbálhatják, hogyan kell a guzsalyról fonni. Megnézzük a különböző alapanyagú és technikájú szőtteseket (gyapjú, kender, gyapot), majd a gyerekek kipróbálják a szövőszéket, így ismerik meg a szövés folyamatát. Ezután mindenki madzagszövő kereten vagy körmöcskén elkészíthet egy kis karkötőt színes fonalból. A program kifejezetten az alkotás örömére, a kreativitás kipróbálására nyújt lehetőséget.

 


11. Fazekasság

Korosztály: 
óvodás - 12. osztály
Akadálymentesség:értelmi, hallás-, mozgás-, látássérültek számára is!
Időtartam:max. 80 perc
Ár:1200 Ft/fő
Nyelv:magyar

 

fazekass.jpg

 

Régi konyháinkban főképp cserépedényeket használtak. Ki és hogyan készítette ezeket? Milyen formákat használtak? Van-e lába a lábasnak és mire is való a fazék?

 

Az agyagot ősidőktől fogva használjuk a tárgykészítésben. A felrakásos vagy marokedény technikával formázott edények cseréppé kiégetve időtállóak, a konyha tartozékai. A hagyományos formákat követve mindenki elkészítheti saját edénykéjét, agyagtárgyát, alkalmazva a különböző díszítési technikákat is. (Az elkészített tárgyakat a gyerekek hazavihetik, kiégetésüket a múzeum nem vállalja.)



12. Év-Kör-Kép

Korosztály: 
óvodás - 12. osztály
Akadálymentesség:értelmi, hallás-, mozgás-, látássérültek számára is!
Időtartam:max. 80 perc
Ár:1600 Ft/fő
Nyelv:magyar

 

evkorkep.jpg

 

Az évszakok váltakozása, a gazdasági év munkaalkalmai és a jeles napok szokásai meghatározzák a paraszti életmódot. Megváltozott életrendünkben tudjuk-e ma is érvényesíteni a „mindent a maga idejében” elvét?

 

Az évkör aktuális időszakára jellemző tevékenységeket, hagyományokat hiteles helyszíneken, játékosan, élményközpontúan élhetik át a résztvevők életkoruknak megfelelő szinten és módszerekkel. Tovább a részletekhez >>

 

Akadálymentes közlekedés a múzeumban >>

Kedvezményes múzeumpedagógiai csomag étkezéssel >>

Foglalkozás-megrendelőlap >>

Hasznos infók >>

 

fogyatékossággal élőknek fogyatékosoknak látássérülteknek hallássérülteknek értelmi sérülteknek


Kapcsolódó cikkek
Látogatás

Fogyatékossággal élő látogatók

A Skanzen akadálymentes hozzáférhetőségének biztosítása egyik küldetésünk. Ennek érdekében különleges programokkal és környezettel várjuk a fogyatékossággal élő látogatóinkat.
Látogatás

Skanzen Love Tour pároknak

Randizzatok a Skanzenben vagy éljétek át újra az ismerkedés pillanatait! Önállóan játszható, pecsétgyűjtő túra a párválasztás, ismerkedés, esküvő témáihoz.

Intézményeink