Skanzen Vonat

2021. május 23-án 9:15-kor újra elindult Európa leghosszabb normál nyomtávú múzeumi sínpályáján közlekedő Skanzen Vonat! Éljen át új múzeumi élményeket, járja be vonattal is a Skanzen tájegységeit!
Szerző: Skanzen 2018. március 06.

skanzenvasut_peron.jpg

FONTOS INFORMÁCIÓK

 

  • Menetjegyek csak a bejárati pénztárban válthatók
  • A megváltott menetjegy az érvényesítés napján valamennyi vonatjáratra érvényes és korlátlan számú utazást kínál

 

NAPI MENETREND 2021

A vonat útja során összesen 6 megállót érint oda és vissza: Vasútállomás (bejárat), Kovácsműhely, Sztaravoda-patak, Vízimalom, Harangláb, Néprajzi Látványtár, Harangláb, Vízimalom, Sztaravoda-patak, Kovácsműhely, Vasútállomás. Bármely megállónál fel-, illetve le lehet szállni a teljes napra vásárolt vonatjeggyel. 

2021. május 23. - június 20. között érvényes menetrendünk az alábbiak szerint alakul: 

Indulási időpontok a Vasútállomásról (bejárati épület, első megálló)
- keddtől péntekig:
   9:15, 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00, 16:00
- szombat és vasárnap:
   9:15 10:00 10:43 11:26 12:30 13:13 14:15 14:58 15:40 16:22


Indulási időpontok a Néprajzi Látványtártól
- keddtől péntekig:

9:35, 10:20, 11:20, 12:20, 13:20, 14:20, 15:20, 16:20
- szombat és vasárnap:
9:35, 10:20, 11:03, 11:46, 12:50, 13:33, 14:35, 15:18, 16:00, 16:42

Részletes menetrendünk ide kattintva érhető el

 

A vasúti megállóknál az adott állomásra vonatkozó menetrendekből is tájékozódhatnak a látogatók a vonat érkezéséről. A múzeum igazodik a látogatói igényekhez, így rendezvények idején, illetve ha a látogatószám azt indokolja, sűrített menetrenddel közlekedik a vonat.

 

Vonatjegy

A Skanzen Vonatra külön kell jegyet váltani. A megváltott jegy a nap folyamán tetszőleges számú alkalommal igénybe vehető, tehát tetszőleges számú fel- és leszállására jogosít fel. Amennyiben a megváltás napján nem kerül sor az utazásra, az adott naptári évben később is felhasználható. Jegyet a bejárati épületben a jegypénztáraknál, a Vasútállomás peronján, vagy a megállóhelyeknél a kalauznál lehet vásárolni. Ára 500 Ft / fő. 

 

skanzen_vonatjegykezeles.jpg

 

Felhívjuk kedves látogatóink figyelmét, hogy
- a vonat használata során ügyeljenek saját és utastársai épségére,
- a síneken tartózkodni tilos,
- a megadott menetrend az utasok számától függően változhat,
- a vonaton egy időben 3 babakocsi vagy 2 kerekesszék fér el,
- a vonat mindkét végállomásán (Vasútállomás, Harangláb) kötelező az utasoknak leszállni,
- a síneken történő átkeléshez használják a vasúti átjárókat,
- a vonat 15km/óra sebességgel közlekedik a területen.

A sínek mentén fokozott figyelmet kérünk, különös tekintettel a gyerekekre! 

 

skanzenvasut_kormany.jpg

 

Az újjászületett BCmot 422: a motorgarázstól a múzeumi pályáig
Valkai Csaba, a szentesi Vasúttörténeti Alapítvány munkatársa, nyugdíjas szentesi vasutas és elkötelezett vonatrestaurátor csaknem teljesen egyedül építette újjá az 1932-ben gyártott, háromtengelyes motorkocsit a szentesi MÁV-fűtőházban. 

 

A Skanzen Vonat egy Ganz-Jendrassik féle motorkocsi. Eredeti pályaszáma BCmot 422 volt, az 1924-es nagy fejlesztési hullámban tervezték, és 80 096 gyári számmal épült. Első útjának pontos dátuma sajnos nem ismeretes. Tudjuk azonban, hogy az 1960-as években Vésztőn volt állomásítva. 1989-ben ABymot-ból A-164-re átszámozva a békéscsabai Pályagazdálkodási Főnökség motorkocsija lett. Innen utazott át Szentesre 1998-ban, ahol Valkai Csaba közel egy évtizeden át őrizte, mígnem egy sikeres közbeszerzés után felújíthatta. 

 

A restaurálás során a vonat egyes részleteit aprólékos munkával állította helyre a felújítást végző szakember. A másodosztályú ülések kárpitozása, a harmadosztályú fapadok, de a csomagtartók, a bádogból készült feliratok is mind-mind megegyeznek a harmincas években használtakkal. Annyiban persze a Skanzen Vonat minden ülőhelye első osztályú lett, hogy a felújítás révén a motorkocsi akadálymentes, kerekesszékkel és babakocsival is igénybe vehető.


skanzen_vonat_belso.jpg

 

A peronon a korhű öltözékben dolgozó kiszolgáló személyzet, a masiniszta és a kalauz várja az utasokat. A legfeljebb 15 km/h sebességgel közlekedő motorkocsi mintegy fél óra alatt teszi meg az utat max. 80 utasával a vasútállomástól (ami egyben a múzeum új bejárati épülete és látogatóközpontja) a végállomásig (a Néprajzi Látványtárig), majd elindul vissza. Az út során két átjárót is érint, ahol megáll, míg a kalauz akkurátusan leereszti a sorompót, a vonat áthaladása után pedig visszaemeli. 

 

Érdekességek a vonat mindennapjaiból
Egyszeri oda-vissza úttal 4,4 km-t tesz meg a vonat, ami nagyjából napi 35 km-t jelent. Kalauz kollégánknak összesen 17-szer kell fel-le szállnia, beleszámolva a megállókat, a váltók átállítását és a sorompózásokat. Hálás szívvel gondolunk a kitartó, kedves, segítőkész, az utolsó járaton már picikét fáradtan mosolygó vonatvezetőre és kalauzra, akiknek vonat iránti gondoskodó szeretete, jókedve szinte már összeforrt a vonatról kialakult képpel. 

Üzletszabályzat

A lenti linken érhető el a Skanzen Vasút személyszállítási üzletszabályzata: 

 Múzeumvasút Személyszállítási Üzletszabályzatunk 

 

Skanzen Vonat Skanzenvasút közlekedés motorkocsi régi vonat


Kapcsolódó cikkek
Tanulás

Örökség Műhelyek

Mit hagytak ránk örökül elődeink? Van ezek között a „régi, de nem ósdi” dolgok között valami, ami képes túlélni évszázadokat, megújulni, életünk részévé válni? Ezekre a...
Tanulás

Heted7 Tábor 2021

Várjuk a 6-12 éves gyerekeket nyári napközis táborainkba, ahol a Skanzen egyedi lehetőségeit kihasználva tartalmas és szórakoztató időtöltést kínálunk.