9-12. osztályosoknak
9-12. osztályosoknak
Kifejezetten a középiskolás korosztály igényeihez igazodva kidolgozott foglalkozásainkkal várjuk a 9–12. évfolyamos diákokat és az őket kísérő pedagógusokat.
Foglalkozásaink során a hagyományos, népi tudás és életmód megismerése mellett az iskolai tananyaghoz kapcsolódó történelmi-társadalmi kérdésekkel, életkori sajátosságaikhoz, érdeklődésükhöz illeszkedő tematikákkal találkozhatnak a diákok, amelyek – a közös válaszkereséssel – segíthetik az érettségire való felkészülést és megkönnyítik az akár tabuként kezelt témák feldolgozását.
A középiskolás korosztály számára alábbi foglalkozásainkat ajánljuk:
-
Ráhel, János, Jákob és a színésznő - a XX. század elején egymás mellett élő különböző társadalmi csoportok életmódját, szokásait ismerjük meg a foglalkozáson, majd fontos társadalmi és erkölcsi kérdéseket feszegetünk, felhívva a diákok figyelmét egymás elfogadásának fontosságára, a toleranciára. A múzeumpedagógiai foglalkozás a tanárok segítségével kiegészíthető az iskolában is. A "Ráhel, János, Jákob és a színésznő" foglalkozásunkról részletesen
- Maria és Julis: "... és mindent ott kellett hagyni" - a foglalkozás során a II. világháborút követő migrációt járjuk körül családtörténeteken, személyes dokumentumokon keresztül, a múzeum hidasi lakóházában található, "A történelem sodrában" c. kiállításához kapcsolódva. A "Maria és Julis: ...és mindent ott kellett hagyni" foglalkozásról részletesen
- Búcsú a parasztságtól - a kihelyezett, interaktív történelemóra során korabeli dokumentumok, tárgyak segítségével vizsgáljuk meg a paraszti életformát, az 1950-60-as évek paraszti gazdaságainak rendszerét, majd azok felbomlását, keresve a lehetséges válaszokat napjainkban is aktuális kérdésekre. A "Búcsú a parasztságtól" foglalkozásról részletesen
- Ezek a fiatalok! - a tinédzsereknek szóló foglalkozás szüleik, nagyszüleik életmódját, életérzését teszi átélhetővé, a korszak jellemző tárgyain keresztül. Kézbevehetik a korabeli ruhákat, hanglemezeket, könyveket, újságokat, stb. Az "Ezek a fiatalok!" foglalkozásról részletesen
- Házról házra - ezen az interaktív foglalkozáson a kiállítási helyszín és a bemutatott szituáció alapján a diákok a kapott megfigyelési szempontok mentén, csoportmunkában fedezik fel egy-egy tájegység portáit. Tapasztalataikat megosztják egymással, érintve az egyén és közösség kapcsolatát, valamint a nemzeti és nemzetiségi identitás kérdéskörét is. A "Házról házra" foglalkozásról részletesen
- Föld-Ház - a foglalkozáson megfigyeljük az építőanyagok felhasználásának módját, a feledésbe merülő építési technikákat, majd a diákok kalákában felépítik egy favázas házszerkezet modelljét, és akár a vályogtégla készítését is kipróbálhatják A "Föld-Ház" foglalkozásról részletesen
- Kendertől a vászonig - a gyerekek megismerkednek a szövés foyamatával, eszközeivel, a különböző alapanyagokkal és technikákkal. Kipróbálhatják a guzsalyt, a szövőszéket, majd saját maguk is alkothatnak egy kis hazavihető emléket. A "Kendertől a vászonig" foglalkozásról részletesen
- Tájegységi séta - a Skanzen egyik választott tájegységében tett séta során a csoport megismerheti a tájegység épületeit, templomait, haranglábait, stb., a hajdan ott élők életét, eszközeit, stb. A séta végére átfogó képet kapnak a beutatott vidékről és egykori lakóiról. A "Tájegységi séta" foglalkozásról részletesen
- Kerekező - 4 részből álló foglalkozásunkon minden a kerék, a kocsik és a szekerek körül forog... A "Kerekező" foglalkozásról részletesen
- Munkák a házban, a ház körül - a gyerekek korhű tárgyi környezetben élhetik át egy szegényparaszti család dolgos hétköznapját, miküzben bekapcsolódnak az évszakoknak megfelelő ház körüli munkákba A "Munkák a házban, a ház körül" foglalkozásról részletesen
- Játékvilág - megismerkedünk az 1900-as években élt gyerekek életével, játékaival, keresve a párhuzamokat és különbségeket a múlt és jelen gyermekvilága közt A "Játékvilág" foglalkozásról részletesen
- Mindennapi kenyerünk - megismerkedünk a gabonatermesztés és a kenyérsütés eszközeivel, a kemencével, majd cipót sütünk, mialatt a gyerekek a közeli malmot is megtekinthetik. A "Mindennapi kenyerünk" foglalkozásról részletesen
- Molnárok, malmok - a foglalkozás során a gyerekek megismerik, hogyan is működik egy vízimalom, hogyan élt és dolgozott a molnár és családja, miközben mondókázunk és énekes-mozgásos játékokat játszunk. A "Molnárok, malmok" foglalkozásról részletesen
- Fazekasság - megismerjük az agyagot, a hagyományos fazekas technikákat és edényeket, miközben mindenki elkészítheti saját agyagtárgyát, amit haza is vihet. A "Fazekasság" foglalkozásról részletesen
- Év-Kör-Kép - a gyerekek az évkör aktuális időszakára jellemző tevékenységeket, hagyományokat játékosan, élményközpontúan élhetik át, életkoruknak megfelelő szinten és módszerekkel. Az "Év-Kör-Kép" foglalkozásról részletesen
ÚJ foglalkozásaink Erdély tájegységben:
- Erdély-kaleidoszkóp - a két részből álló, interaktív foglalkozás során Erdély kulturális sokszínűségét ismerhetik meg a diákok, először eredeti tárgyak segítségével, majd a kiállításokban nyomozva. Az "Erdély-kaleidoszkóp" foglalkozásról részletesen
- Az a hír járja... - a rendhagyó kommunikációs óra keretében egy hiteles és izgalmas kerettörténet szálait göngyölítjük fel a múzeumi nyomozás során, csoportmunkában. Miközben együtt összerakjuk a nyomozás részleteit, a gyerekeknek lehetősége nyílik a jelennel is összekapcsolni a múltat. Az "Az a hír járja" foglalkozásról részletesen
- Patikusinas - a gyerekek fehér köpenybe bújva méricskélnek, kevernek, kavarnak, kotyvasztanak, ismerkednek a gyógynövényes készítményekkel. Ha teljesítik az elméleti és gyakorlati feladatokat patikusinassá „avatjuk” őket. A "Patikusinas" foglalkozásról részletesen
- Menni vagy maradni? - A foglalkozáson közösen gondolkodunk a diákokkal a múlt és jelen mobilitásáról, a szülőföld elhagyásáról és ennek egyénre és társadalomra gyakorolt következményeiről. A szászok megjelenése Erdély területén majd a kivásárlásuk és a rendszerváltás utáni eseményeknek a történetét követjük nyomon emlékező tárgyak, interjú részleten keresztül. A "Menni vagy maradni?" foglalkozásról részletesen
- Együttélés Erdélyben - A foglalkozás során személyes sorsok megismerése mentén felhívjuk a figyelmet a különböző élethelyzetekből adódó motivációk megértésére, egymás elfogadására. Dilemma alapú kreatív feldolgozással oldjuk fel a múltban is megjelenő személyes és társadalmi problémákat. Az "Együttélés Erdélyben" foglalkozásról részletesen
A múzeumlátogatást megelőző felkészüléshez, ráhangolódáshoz és az Erdély tájegység múzeumpedagógiai foglalkozásait követő iskolai, órai megbeszéléshez összeállított pedagógiai segédanyagok ITT elérhetők.
Kapcsolat, megrendelés
A kiválasztott múzeumpedagógiai foglalkozások új, ONLINE IDŐPONTFOGLALÓ RENDSZERÜNKBEN rendelhetők meg.
Egyéb információért, vagy kérdés esetén kérjük, forduljon kollégánkhoz: